Ефект Пігмаліона також прийнято називати ефектом Розенталя, завдяки американському психологу Роберту Розенталю, який в процесі експериментальних досліджень відкрив цей феномен.
У 1960 році Роберт Розенталь спільно з психологом і директором школи Ленор Якобсон провели схожий експеримент. У ролі піддослідних тут виступали вчителі. На початку навчального року вони вибрали учнів різних класів молодшої школи.
Учням
початкової школи дали стандартний тест IQ. Діти пройшли тест, а пізніше вчителям озвучили їх результати. Насправді зазначені учні не мали ніяких видатних здібностей і були обрані випадковим чином. Однак вчителям повідомили зворотне. Причому, їм двічі «збрехали».
По-перше, їм сказали, що тест не був звичайним тестом на рівень IQ, а нібито був спрямований на виявлення тих учнів, які повинні здійснити «інтелектуальний прорив» в найближчому році.
По-друге, вчителям видали список тих, хто нібито пройшов тест особливо добре. Скажімо так, список потенційних геніїв. Насправді ж Потенційні Генії були обрані випадковим чином.
В кінці року ті учні, яких вважали особливо обдарованими, стали насправді вчитися значно краще, їх IQ збільшився. А досягнення виросли значно сильніше у всіх областях в порівнянні з іншими.
Психологи зробили висновок, що перебільшені очікування вчителів вплинули на розвиток учнів. Вчителі в очікуванні високих показників підходили до процесу навчання контрольної групи іншим чином. Надавали свободу творчості, заохочували учнів. Розенталь і Якобсон прирівняли цей феномен до ефекту Пігмаліона.
Це дослідження пізніше проводилося неодноразово по всьому світу, і кожен раз результат був однаковий: ті діти, в яких особливо вірили вчителі, ставали набагато сильнішими і розумнішими. Причому, його проводили і в інших областях: наприклад, в бізнесі і військових дослідженнях. Висновок один: очікування інших дуже сильно впливають на наші результати.
Ефект Розенталя нерідко виявляється в житті будь-якої людини:
- - найбільш поширений приклад - занижена самооцінка . Людині складно домогтися кар'єрного росту, якщо він оцінює свої розумові здібності нижче середнього рівня. Через неприйняття себе і своєї зовнішності виникають труднощі в особистому житті;
- - прояв даного феномена спостерігається і в медицині. При спільному конструктивному настрої лікаря і пацієнта в період лікування результати в більшості випадків виявляться позитивними. У свою чергу негативні емоції лікаря згубно впливають на загальний стан пацієнта. В результаті - погіршення стану здоров'я;
- - в педагогіці також можливий прояв ефекту Пігмаліона. При зневажливому ставленні вчителя до учня показники в навчанні дитини виявляться низькими. Це тягне за собою погану успішність, девіантну поведінку. В даному прикладі причина такої поведінки учня криється у самому вчителі, його суб'єктивному ставленні до учня. Дитина підсвідомо переймає навіяний йому образ хулігана і ледаря.
Цим феноменом пояснюються високі показники успішності «фаворитів» вчителів і низькі показники учнів, яких вчителі по ряду причин недолюблюють.
Ефект Пігмаліона здатний докорінно вплинути на життя людини:
- - знаючи про існування цього феномена, людина може бачити його в дії, мінімізувати негативний вплив і використовувати в цілях саморозвитку ;
- - як такий ефект Розенталя не є прийомом розвитку інтелекту і ментальних здібностей. Він виступає в ролі мотивації . Забезпечивши сприятливо побудовані установки і позбувшись від негативних думок , в наших силах досягти високих результатів у навчанні, роботі, спорті та інших сферах. Чиясь одномоментна похвала, погляд, інтонація впливають на підвищення нашої самооцінки . Віра людей надихає нас. Це зачіпає наші очікування щодо самих себе. Люди, впевнені в собі і своїх здібностях, формують характер і поведінку таким чином, що всі їх дії призводять до бажаного результату;
- - відстежуючи згубний вплив феномена, можливо взяти його під контроль і протистояти негативним установкам. Адже песимістичні очікування еквівалентні порочному колу. Потрібно мати велику силу волі, щоб знаходити позитивне в ряді негативних обставин;
- - наша впевненість у здібностях рідних і близьких нам людей відкриє для них доступ до прихованих внутрішніх резервів. Частково в цьому і полягає актуальна в наш час техніка візуалізації бажань . Особливо це дуже важливо в процесі виховання дітей. Обов'язково говоріть своїм дітям, що їм під силу будь-які труднощі, вони з усім впораються. І позитивний результат не змусить себе чекати!
- - знаючи принцип роботи ефекту Розенталя і взявши його під контроль, можливо добитися великих успіхів в адміністративних відносинах та сфері бізнесу. Він цінний поліпшенням продуктивності організації. Необхідне лише позитивне ставлення до своїх підлеглих і віра в їх здатність це зробити.
- Теорія носить серйозний і спірний характер. Однак факт її достовірності неодноразово доведено на практиці і підтверджено реальними прикладами. Всі проведені досліди, які були спрямовані на підтвердження реальності даного феномена, мали успіх.
- Тобто, говорячи про ефект Розенталя можна сказати так: «Ми стаємо тим, що від нас очікують інші».
Немає коментарів:
Дописати коментар